wandeldag 27

6 oktober 2016 - Savières, Frankrijk

Over vandaag valt weinig te vertellen....12 km langs een kanaal en verder niets.....ik luister muziek en doe het rustig aan want ik wordt pas om 17.30 uur op mijn slaapadres verwacht. Ik ben blij dat het droog is, want anders was het een lastige dag geweest.
Vanavond slaap ik in Savières, een klein maar levendig dorpje. Het stikt hier van de kleine dorpjes en in de meeste is weinig tot niets. Soms een bakker of een klein kruideniertje, soms een tabac, meestal niets. Ik kan niet onderscheiden wat maakt dat er in het ene dorp wel iets is en in het andere niet.... Er vallen me wel een paar dingen op in die kleine dorpen:
- bijna iedereen heeft een hevig blaffende hond op zijn erf
- de meeste tabacs zijn pareltjes van vergane glorie, vaak gerund door vermoeid overkomende mensen die tegen hun pensioen aan lijken te zitten
-  de bezoekers van een tabac zijn meestal mannen
- de kerkklokken doen het meestal nog wel, maar de kerken zijn veelal dicht
- in veel dorpen zijn voetbalvelden te vinden, dat is niet zo verrassend. Wat mij wél verraste, is dat ik veelvuldig tegenkom dat er judoles gegeven wordt
Dit dorpje heeft een kruideniertje waar ik net een blikje drinken heb gehaald. Helaas geen koffie, die ik heb ik al dagen niet kunnen vinden. Daar trakteer ik me morgen als eerste op in Troyes, op een heerlijke café crème of latte!
De koffie bij mensen thuis is ook een verhaal apart.  Waar ik me er een van de eerste dagen nog over verbaasde dat ik water moest koken in de magnetron, bleek dat het heel gebruikelijk is om dat te doen en sterker nog, om al eerder gezette koffie in de erin op te warmen. En gek genoeg is ie meestal nog prima te drinken ook! Of zou dat een gevalletje smaakgewennig zijn?

Morgen Troyes dus en misschien doe ik dat wel per bus of trein. De blaar speelt me flink parten. Ik weet niet meer wie de tip gaf, maar een draadje erdoor doen helpt, ik heb in ieder geval niet wéér een blaar gekregen. Hij is echter ook nog niet weg en bezorgt me last...niets heel dramatisch en wel vervelend.
De laatste slaapplaats is geregeld, ik verblijf op het vroegere seminarie om deze dagen in gepaste stijl af te sluiten. Bij aankomst in Troyes ga ik eerst de thuisreis regelen en ik hoop zaterdag weer thuis te zijn.

1. Elza:
    6 oktober 2016
    Jammer dat het alweer voorbij is Yvonne. Maar ik heb genoten van je verhaal.....
  2. Pa:
    6 oktober 2016
    hoi Yvonne
    wat een mooie culturele belevingsdag, zo , weten we ook weer hoe het daar aan toe gaat en hoe ook daar het platteland ontvolkt zoals hier het geval is, heel charmant hoe je het omschrijft , nog een dag en het zit er weer op , aan de ene kant zal je blij zijn om naar huis te gaan en aan de andere kant , het "avontuur" missen.
    Je hebt overigens een lekker kleurtje opgedaan zie ik
    Veel sterkte morgen
    liefs
    Pa
  3. Ida:
    7 oktober 2016
    Als ik het niet zou weten zou ik onmiddellijk raden dat je in Frankrijk bent.