wandeldag 28

8 oktober 2016 - Troyes, Frankrijk

Dacht ik gezien te hebben dat er een station was in Savières en ik dus met de trein naar Troyes zou kunnen gaan......dat station is echter al tijden dicht, dus moest ik wel lopen. En dat klopte ook eigenlijk wel, het voelde niet oké om een stuk niet te lopen alleen maar omdat het zo saai was. Maar saai was het wel, allemachtig! Ik geloof dat deze laatste paar dagen de meest saaie wandeldagen tot nu toe waren. Met nog meer muziek en mezelf vertellen dat er momenten komen waarop ik verlang naar deze rust en saaiheid heb ik het gered. Ik wist al dat ik het best gedij als er de nodige afwisseling is en dat is dus ook het geval met wandelen.Vanaf Barbéry heb ik - zoals de gids aangaf- de bus genomen naar het centrum van Troyes. Wat een erg leuke stad is met een artistiekerig sfeertje. Heb er nog flink rondgelopen,  dus met die kilometers is het alsnog goedgekomen.

Vandaag dus naar huis. Op de heenweg zag ik Brasserie Terminus Nord die ik herkende van de stukjes van Martin Bril. Nu had ik genoeg tijd om hier een café crème te drinken en ik geef hem alsnog gelijk, wat een heerlijke plek om te zitten! Alles en iedereen trekt er aan je voorbij, zakenmensen, toeristen, studenten, Parijzenaars, gezinnen en dan ook nog in alle mogelijken kleuren die mensen kunnen hebben, heerlijk om naar te kijken!  De brasserie zelf is zo'n ouderwetse brasserie met schaal- en schelpdieren, een mozaïek-vloer, witte gesteven tafellakens en servetten en de typische restaurantgeur die mij meteen terugbrengt naar mijn jeugd. De koffie was er overigens duur en niet al te lekker. Als je dezer dagen lekkere koffie wilt drinken in Frankrijk, moet je naar McDonald's gaan is mijn ervaring. Echt, ik ben verre van fan van ze, maar hun latte macchiato is heerlijk! Dus heb ik nog een lekkere koffie voor in de trein meegenomen.

Nu zit ik dus in de Thalys naar Rotterdam en werp af en toe een blik op het nu nog Franse landschap en de lucht die steeds grijzer wordt. Het is weer voorbij voor nu en voor een aantal slaapadressen was ik zo'n beetje de laatste pelgrim van dit jaar. Het is dat het met Kerst niet makkelijk zal zijn om slaapplaatsen te vinden, anders was ik denk ik weer een weekje gegaan. Ik heb nu in totaal ruim 500 kilometer erop zitten. Van Troyes naar Vezelay is iets van 130 kilometer, ongeveer een week lopen en daarna weet ik het niet...er komt weer een nieuwe gids in zicht!

Andere pelgrims heb ik dit keer niet ontmoet en dat vond ik best jammer. In die zin was het alleniger dan de eerste keer. Verder heb ik minstens even aardige mensen ontmoet, weer genoten van mijn eigen gezelschap, veel minder vogels gehoord, evenzeer genoten van het landschap, de rust en de natuur, het zomaar ergens picknicken en het dagelijkse schrijven. Mijn tempo is weer heerlijk vertraagd en verlaagd en ik heb wederom goede voornemens gemaakt om een aantal dingen anders te gaan doen in mijn dagelijkse leven. De vorige keer heb ik ze redelijk goed in kunnen voeren, dat gaat nu ook vast goedkomen!

Bedankt voor het meelezen en meeleven en tot de volgende etappe!

1. Elza:
    8 oktober 2016
    Leuk om je gevolgd te hebben Yvonne.
    Misschien dat ik volgend jaar, als mijn plannen doorgaan om Vessem-Reims te lopen, Reislogger ook ga gebruiken als blog.......succes met je verdere pelgrimsplannen.
  2. Yvonne:
    8 oktober 2016
    Dank je wel Elza, jij ook succes met je voorbereidingen....en als ik je daarmee van dienst kan zijn, hoor ik het wel van je!
  3. Bib van Schubert:
    8 oktober 2016
    Yvonne, bedankt voor het meenemen op je wandelingen. Heb er weer van genoten. Ik kijk al uit naar je volgende verhalen.
    Groet,

Bob
  4. Ans den Engelsman:
    8 oktober 2016
    Het was weer elke dag uitzien naar je verslag. Ik heb ervan genoten jammer dat je wandelingen er weer opzitten. Hartelijk dank dat ik er deelgenoot van mocht zijn.
    Groeten Ans
  5. Adriaan:
    8 oktober 2016
    Dank voor je mooie verhalen. Ik heb hierdoor nog meer zin gekregen om deze route te lopen!
  6. Jelly:
    8 oktober 2016
    Jammer, heb paar dagen je verhalen niet gelezen en nu stop je al. Na ja, zo gaat dat en dat is ook helemaal goed.
    Ben benieuwd hoe het nu verder met je zal gaan. Opnieuw heimwee, of iets minder?
  7. Elisabeth:
    8 oktober 2016
    Je hebt het er weer opzitten! Chapeau weer Yvonne, goede thuiskomst, je bent er vermoedelijk al, en geniet nog even na van je tocht! Ik heb genoten van je verhalen, dank ook weer van mij. En tot de volgende ronde :) weet je al over Nevers, Bourges of over le Puy gaat? Hartegroet en het goede voor de komende tijd,
    Elisabeth
  8. Pa:
    10 oktober 2016
    Hoi Yvonne
    Wat een mooie afsluiting, zal wel fijn zitten zijn in de Thalys , na wat je hebt gehad een luxe haha.
    Ja Frankrijk heeft wel iets niet zo modern en oude tradities totaal verschil met Duitsland,
    heerlijk om dat alles van je te lezen , goede thuiskomst en rust eens goed uit, voordat het leven weer zijn aandacht neemt .
    Liefs
    Pa
  9. Ad:
    12 december 2016
    Dag Yvonne, net je verslagen gelezen, heel leuk en leerzaam ik ben nl van plan om maart 2018 vanuit Bergen op Zoom te starten.Het adres van Philippe Deluze heb ik alvast maar genoteerd, je weet maar nooit. Als ik ga maak ik denk ik ook gebruik van de Reisblogger. Succes met je eventuele volgende etappes. Grts. Ad
  10. Yvonne:
    12 december 2016
    Hoi Ad,

Zaten wij niet toevallig naast elkaar bij de jaarlijkse bijeenkomst in Eindhoven tijdens de workshop over wat wel en niet mee te nemen onderweg? Hoe dan ook veel plezier met je voorbereidingen en voorpret en tegen die tijd lees ik je blog graag!

Hartelijke groet, Yvonne
  11. Ad:
    13 december 2016
    Hoi Yvonne, heb je kathedraal-selfie nog eens bekeken en idd, wat een toeval. Ik heb dit jaar in Lourdes (waar ik met de auto naar toe ging) ook zo'n foto gemaakt maar ik noem ze dan Reli-selfie. Hopelijk kun je weer snel op pad. Prettige feestdagen en wie weet, tot ziens. Grts. Ad