wandeldag 22

1 oktober 2016 - Montmort-Lucy, Frankrijk

Vandaag slaap ik bij mensen thuis. Die onderdak bieden aan pelgrims om zo eens met andere mensen te kunnen praten en andere verhalen te horen. Ze verhuren ook een gite,  maar dat is anders, die zitten niet bij hun aan tafel zoals een pelgrim wel doet.  Nog een reden is van de dochter des huizes: ze wil graag haar Engels oefenen ....dat is wat lastiger, want ik moet echt heel erg mijn best doen om haar Engels met Frans accent te verstaan.  En schakelen tussen Engels en Frans gaat mij niet zo goed af. We houden het maar op de Franse taal. Ik vind het leuk om zo bij mensen thuis te zijn,  hoewel soms ook wat ongemakkelijk omdat een gesprek niet altijd even soepel verloopt. Ik doe mijn best, maar kan het snelle praten lang niet altijd volgen.  Toch is het leuk om te zien hoe mensen wonen en hoe ze eten. Ik ben nu in een huis dat behoorlijk achteraf ligt en er erg oud uitziet aan de buitenkant. Binnen is het echter supermodern en strak. Buiten is een zwemvijver met prachtige waterlelies en lopen de kippen rond. Mijn kamer kijkt uit op velden en bossen.....geen gordijnen nodig vannacht.

Vandaag moest ik ongeveer 24 km lopen. Precies weet ik het niet, omdat ik in Epernay overnacht heb en dat week wat af van de route. Het waren 24 zeer heuvelachtige kilometers. In dat heuvelachtiger heb ik me best vergist en het valt me zwaar. Dus ben ik vanaf de eerste 3 kilometer - die zo'n beetje recht omhoog de wijngaard ingingen - bezig geweest om er wat kilometers van af te snoepen. Te kijken waar ik wat slimmer kon lopen. Om dat dan toch maar elke keer niet te doen, want ach, het gaat nu toch best goed? Dus heb ik uiteindelijk gewoon de gehele route gelopen...met nog een beetje extra, want ik ben weer af en toe verkeerd gelopen.

Met één van de degenen die me de weg wezen stond ik even te praten. Op mijn vraag of ze van hier waren, antwoordden ze: dit is ons domein....en even later zag ik dat ik in de wijngaard van en vlakbij het kasteeltje van Taittinger liep....zouden zij dat geweest zijn?  Waarschijnlijker is het dat ze één van de wijnboeren zijn die voor Taittinger telen, ik kom ze namelijk nogal veel tegen hier. De champagne - hoe lekker ook - laat ik maar voor wat ze is....geloof dat het mijn wandelprestaties geen goed zal doen.

Zo, en nu ga ik slapen,  dat heeft mijn lijf verdiend!

1. Wilke:
    Ha Yvonne,
    leuk te lezen over je pelgrimservaringen! En die hellingen.... we wten er alles van...
    We kijken met je mee in het routeboekje en in ons verslag. hier een fragment over dit stukje van de tocht;
    *Epernay doorgewandeld, mooi
    *Prachtige druivenvelden
    *Een paar heeeeel steile hellingen
    *Houden we ’t vol?
    En... we hielden het vol!
    Geniet van deze tijd!
    Wilke en Willemien
  2. Geert:
    1 oktober 2016
    Montmort, bij Corinne Herbe, La ferme de 4 etangs. Ik heb daar ook geslapen, in de grote kamer aan de andere kant. Leuk verblijf daar! Een mooie avond on een regenachtige tijd.
  3. Elisabeth:
    1 oktober 2016
    Is dit het adres buiten het dorp waar ze je in Montmort af komen halen?
    Ga je over Sezanne Yvonne? Dan wel slapen bij de zuster Oblaten hoor! Fantastisch en verrassend adres! Keep going girl!
    Lieve groet
  4. Edwin:
    1 oktober 2016
    Groeten vanuit de niet minder heuvelachtige (pfff) ardennen x
  5. Yvonne:
    2 oktober 2016
    Ha W&W en Geert, ik moest nog aan jullie denken omdat het stuk vlak voor de vijver la grande folie erg drassig was en dat moet in het voorjaar nog veel erger geweest zijn...
    Het is een fijne en heerlijk rustige plek om te zijn, heb naar de zonsopgang gekeken vanuit bed.
    En ja ik ga inderdaad over Sezanne, is dat dan het nummer van de foyer de charite als ik bij de zusters wil slapen? Moet ik nog regelen, onderdak voor komende nacht was een uitdaging omdat alles vol of dicht was en de mensen van de abdij niet reageren. Maar het is gelukt dankzij Corinne die iemand gebeld heeft ☺
  6. Pa:
    2 oktober 2016
    pff dat is inderdaad pittig, het is wel verrassend om vooral met de plaatselijke
    bevolking te converseren , en hub levensstijl te observeren ,
    hoop dat het daar een beetje droog blijft, zal ook kouder zijn vandaag met de meer noordelijke winden, maar ja , kan voor het wandelen ook in je voordeel werken, als ik lees wat je schrijft , is het net of ik meeloop.
    Succes vandaag en een dikke pakkerd
    Pa
  7. Elisabeth:
    3 oktober 2016
    Ja Yvonne dat nummer moet je draaien dan! Als je wilt rusten dan is dat ook een heerlijke plek... bonne route1