Dag 7 - Abdij van Averbode

20 mei 2016 - Scherpenheuvel-Zichem, België

Vandaag wederom een wat korter stuk gelopen, slechts 12 kilometer van de ene abdij naar de andere. De abdijen verschillen onderling behoorlijk van elkaar merk ik. In de een is er de gezellige en praatgrage gastenbroeder die over een weer plaagstootjes uitdeelt met de bezoekende zuster Denise; ik heb hartelijk gelachen aan tafel! Een zitje buiten waar het heerlijke abdijbier genuttigd kan worden. Bij het ochtengebed mogen zitten in de houten bank in het koorgedeelte (heet dat zo?). Boterhammen met louter zoet beleg bij het ontbijt. Douche en wc op de gang waarvan de houten vloer bij elke beweging erbarmelijk piept en kraakt.

Bij de ander een eigen douche en wc in een enorme badkamer apart van de ook al erg ruime en zonnige kamer. Warm avondeten. De ingang en uitgang erg verstopt zodat ik me wat opgesloten voel. Een mooi gesprek met een katholieke zenboeddhiste aan tafel die met regelmaat zenretraites in de abdij organiseert. De beschikking over een pc met internet (en belgisch toetsenbord, het valt niet mee dat o.a. de letter a op een andere plek zit).

De overeenkomst is de hartelijke ontvangst, de rust, de eeuwenoude traditie en het heerlijke bier. Daarnaast ook dat de gemeenschappen steeds kleiner en kleiner worden.......ik zie mogelijkheden voor mijn ideeën voor een woongemeenschap.........yoga en meditatie in het kerkschip..... ;)

De overnachting voor morgen is geregeld. Weer een relatief korte afstand. Eens kijken of het de dag erna een wat langere etappe gaat worden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marco:
    21 mei 2016
    Goed om te lezen dat je je voetreis weer voortgezet hebt; heel veel plezier en succes!
  2. Jan:
    21 mei 2016
    Ik hoorde gisteren bij de Yoga dat je ziek bent geweest. Fijn dat het weer beter met je gaat.

Succes en vanaf nu blijf ik de blog volgen.

Groeten