Dag 15

28 mei 2016 - Hastière-par-delà, België

De gedachte aan één dag geen zware en grote rugzak, één dag even alles mogen laten liggen en weten waar ik 's avonds ben vond ik zoveel aanlokkelijker dan onderdak bij een vriendelijke, maar ook een beetje vreemd overkomende heer, dat ik daar dus voor gekozen heb. En dit voelt echt als een minivakantie. De B&B is geweldig verzorgd, de dames super hartelijk, het ontbijt fantastisch en het diner zo mogelijk nog lekkerder en beter verzorgd. ....een genot! Het is dat dit hun laatste weekend is, anders had ik ze van harte bij iedereen aanbevolen!  De dames hebben dit 7 jaar naast hun reguliere werk in Gent en Antwerpen gedaan en hebben nu behoefte aan wat meer rust. Ik kan het me voorstellen, want ze zijn continu druk in de weer om alles zo goed, mooi en lekker mogelijk te maken.

Vandaag heb ik dus met mijn kleine rugzakje op gewandeld en heb ik Frankrijk bereikt! Wel een mijlpaal, dat ik zo door heel België gelopen ben. In het Franse dorpje Hierges werd ik na zo'n 18 km stappen zoals de Belgen het noemen, opgehaald om morgen na het ontbijt weer afgezet te worden zodat ik mijn tocht gewoon kan voortzetten......geweldig toch?! Een echte ligth-versie van het pelgrimeren, zeg maar. Juist die afwisseling vind ik erg leuk. Gisteren at ik de ochtendboterham mee met het gezin, vandaag een uitgebreid ontbijt met alles erop en eraan.....en beide even fijn.

Morgen dus weer 'gewoon' op pad met mijn gewone rugzak en het weer schijnt niet al te best te worden. Mijn route loopt vanuit mijn vertrekpunt Hierges in Frankrijk weer een stukje door België om dan echt in Frankrijk te blijven. De Via Monastica loopt van Vessem tot Rocroi, dus nog even en ik stap over naar een nieuwe. Dan wordt het de Via Campaniensis en die loopt van Rocroi naar Vezelay. Maar zover is het nog niet, nog 46,5 km op de Via Monastica te gaan.....

1. Karin:
    28 mei 2016
    Gelukkig heb je het niet gedaan...die vreemde heer. Volg je gevoel zou ik zeggen!
    Gefeliciteerd met het doorkruisen van België; een hele prestatie! Super gedaan!
    Veel plezier met het vervolg. Geniet ervan. X
  2. Pa:
    28 mei 2016
    wow alweer het ongelofelijke , dit vergeet je niet weer
    liefs Pa
  3. Edwin:
    29 mei 2016
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
  4. Geert:
    29 mei 2016
    Yvonne, ik lees je verslagen graag, ik loop een week voor je. Het feest van de herkenning dus. Bereid je maar voor op veel modder en veel obstakels, het laatste stuk van de Via Monastica.
  5. Erik:
    29 mei 2016
    Mooie avonturen! Van uitdagende hellingen tot frans stokbroodje pate aan de oever, van kleine gelukjes tot grotere uitdagingen... Je reisverslag leest als een geweldige ervaring! Succes met de franse etappes!
  6. Anouska:
    29 mei 2016
    Hoi Yvonne, leuk om je verdere verhalen te lezen! Ik wens je veel wandelplezier toe en wie weet kom ik je weer een keertje tegen. Het was gezellig om een paar dagen met je op te lopen.

Groetjes Anouska