Dag 23

5 juni 2016 - Reims, Frankrijk

Daar zit ik dan, in Reims! Onwerkelijk hoor, dat ik ben komen lopen van Tilburg naar hier. Dat ik er ben. Dat ik mijn doel voor nu bereikt heb.

Toen ik uit Bazancourt vertrok, zag ik gelukkig Wilke en Willemien nog zodat ik afscheid van ze kon nemen. Zij houden vandaag een rustdag, dus ik zou ze niet meer zien. Ik kreeg een prachtige kaart van ze met een al even prachtig gedicht!

Nu kon ik weer op pad. Door de velden en akkers. En nog meer velden en akkers. Over een lange rechte heirbaan waarop ik in de verte de kathedraal al zou moeten kunnen zien. Dat was turen, want het was nogal heiig en bewolkt weer. Toch werd ie zichtbaar en kwam ie steeds dichterbij. ..tot ik er ineens voor stond. Samen met honderden andere mensen....het feest van Jeanne d'Arc was gaande op het plein voor de kathedraal. Het plein was tjokvol mensen en als ridder verkleedde kinderen. Heel leuk natuurlijk, en voor mij was het even slikken, al die mensen ineens! Ik liep de kathedraal in en heb een paar kaarsjes opgestoken. Voor alle mensen die me dierbaar zijn. Voor iedereen die zo vriendelijk, behulpzaam en gastvrij was onderweg.  Eigenlijk voor iedereen. Dat raakte me enorm, samen met het gegeven dat ik er was, dat ik het gedaan heb, dat ik dit doel bereikt heb. Emotioneel werd ik er van. Dus heb ik maar even stilletjes een lekker potje zitten huilen in die grote kathedraal die gek genoeg een soort van intieme sfeer heeft.

In de kathedraal is ook een infopunt voor pelgrims. Echt fijn om er een soort van ontvangen te worden en je verhaal even te kunnen doen. En natuurlijk een stempel te krijgen! In het grote aankomstboek zag ik dat zowel Erik als Stan ook al gearriveerd waren, goed gedaan van de heren! Ik besloot om toch maar van de redelijk goedkope mogelijk om te slapen gebruik te maken bij het CIS....begin te wennen aan de pelgrimsprijzen en vind €60 voor een 2 sterren hotel ineens erg veel geld. Het Centre International de Sejour heeft pelgrimsprijzen, is schoon, ik heb een kamer voor mezelf en het is op loopafstand van het centrum....!

Daarna naar het office de tourisme gegaan waar je toevallig alleen vandaag gratis 2 soorten champagne te proeven kreeg....bof ik toch even, ze waren beide hemels! Ik heb ermee op mezelf en alle fijne, lieve, gastvrije, vriendelijke mensen in de wereld op geproost!

Vanmorgen heb ik besloten dat ik na vandaag naar huis ga. Reims is een mooie afsluiter en ook een mooi begin voor de volgende keer. Ook wil ik het thuis nog even stap-voor-stap gaan doen. Beetje badderen, tuinieren, filmpje kijken, dagje sauna en vooral heel veel knuffelen met de katjes en mijn lieve vrienden zien. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn om thuis te zijn. Eerlijk gezegd heb ik nu al een beetje heimwee. Want wat is het een ervaring zeg, ik ben zó blij dat ik het ben gaan doen! Nu begrijp ik ook dat best wat mensen op de fb-pagina van het Jacobgenootschap meerdere keren gaan. Of verschillende routes lopen. Het is geweldig om te doen! Ook denk ik dat in één keer lopen iets toevoegt. Zoals ik al zei lijk ik nu in een ander ritme te komen en dat word denk ik alleen maar sterker als je door kunt lopen. Dan kun je volgens mij nog losser komen. Helaas, dat is voor mij nu geen optie, maar wie weet, ooit.......

Morgen de terugreis regelen....was zojuist net te laat op het station. Geloof dat ik alleen maar met de TGV kan, maar ik wil helemaal niet zo snel gaan! Morgen of misschien overmorgen dus thuis, een voorlopig einde van mijn camino!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geert:
    5 juni 2016
    Yvonne, einde voor jou. Later misschien verder. Ik heb je verhalen altijd met plezier gelezen. Goed reis naar huis.
    Ik ga nog even door, morgen Vézelay. Voelt als een mijlpaal, eenderde zit erop.
    Groetjes,
    Geert
  2. Tamira:
    5 juni 2016
    Yvonne Goede reis terug naar huis! Bedankt voor het delen van je ervaringen: ik heb ervan genoten! Xxx
  3. Pa:
    5 juni 2016
    Geweldige afsluiting en mooie foto,s
    Een ervaring die je leven , zal verrijken qua inhoud.
    ik voelde je aanwezigheid in de kathedraal, innerlijk best heftig, maar een bijzondere afsluiting, zal weer wennen zijn in Tilburg, wel een enorme ervaring rijker
    Bless you
    Pa
  4. Elisabeth:
    6 juni 2016
    Geweldig Yvonne de eerste mijlpaal. Ik wens je toe dat er nog vele mogen volgen. En inderdaad in 1 keer gaan is fantastisch, ik deed dat vorig jaar van 16 maart tot 7 augustus, vanaf Maastricht. Goede thuiskomst en geniet van de mooie herinneringen. Hartelijke groet, Elisabeth
  5. Peregrinofrans:
    6 juni 2016
    Bonjour Pèlerin Yvonne,
    Je hebt een mooie levenswandeling gemaakt! Je bent jezelf tegengekomen en daaruit lering getrokken!! Jij kan de wereld aan! Ik wil je bedanken dat ik je mocht volgen op jouw avontuur naar ....jezelf! Want een Camino is dat ook ...loslaten. Geniet nog de laatste dagen in la douce France. En houdt vooral je Camino-gedachte vast, zo lang mogelijk...
    Warme groet,
    Frans