Wandeldag 34/6 Bessy-sur-cure - St.- Lac Sauvin (13 km)

18 juli 2018 - Lac Sauvin, Frankrijk

Met de voetjes omhoog en een biertje zit ik onder de schaduw van een boom te lezen en schrijven. Op de achtergrond klinkt een ietwat valse piano uit een grote circustent. Een circustent middenin het Franse platteland? Ja, ik slaap vannacht op een kinderkamp waar dus een grote circustent is waar de kinderen vanalles leren. ...Verder is het wederom een slaperig klein dorpje waar ik zowaar iemand tegenkom tijdens mijn rondwandelingetje: een krasse dame van 84, vroegere eigenaresse van de fromagerie die nu gerund wordt door haar kinderen. Ze loopt naar haar kippen en eenden om ze te voeren en heeft haar hele leven hier gewoond. Ze wenst me 'bon courage' nadat ze uitgelegd heeft dat ze iets te oud is om nog naar Santiago te lopen. ...

Vanmorgen hebben Michel, Michèle en ik het eerste stuk samen gelopen. Meteen vanuit het dorp weer een flinke heuvel op, zodat ons lijf goed wakker was zonder zelfs nog maar een kopje koffie of ontbijt. Dat werd in het volgende dorp goedgemaakt door heerlijke koffie en verse pain au chocolat bij een bakker die supervriendelijk was, een verademing na gisteren!

Na een kilometer of 12 kwam ik bij mijn slaapplaats, Michel bleef nog even eten en is erna doorgelopen. Michèle, niet voor niets Monstre de kilomètre, is doorgelopen naar Asqui om daar haar vrienden te ontmoeten. Nu weer alleen dus en dat is ook weer fijn, zoals het lopen en zijn in gezelschap óók fijn is. Dat is tenminste wat ik me vandaag bedacht: dat onze grote Cruijf echt gelijk heeft en dat elk voordeel zijn nadeel heeft en andersom. Lopen in de hitte is niet fijn, maar de weggetjes met veel stenen zijn nu droog en daardoor heel goed te lopen wat wèl fijn is. En het dagelijkse wasje is binnen no-time droog, heel fijn! Beginnen met een heuvel betekent meteen flink zweten, niet fijn. Tja, perfect is het zelden en goed heel vaak!
Zo realiseerde ik me ook dat nu dacht te weten hoe het zou zijn om te wandelen, want ik heb het per slot al ruim 4 weken eerder gedaan. Toch is er ook veel anders nu en vooral de temperatuur maakt veel verschil. Net als de omgeving. Alles stroomt....wie weet wat morgen weer brengt!

Ps1: Bar, wat leuk om iets van jou te horen!  Heeft jouw vader niet ook gepelgrimeerd? Dacht ik me ineens te herinneren maar ben ik niet zeker van.....

Ps2: iedereen bedankt voor de reacties,  zo leuk om te lezen!

1. ROB:
    Hoi Yvonne geweldig reisstory
    Heerlijk om te lezen
    O ja huis gekocht
    Liefs
    Pa
  2. Geert Bruijnes:
    18 juli 2018
    Yvonne, ik vind het leuk om je verslagen te lezen, ik wandel mijn camino van 2016 weer! Ik heb zelfs opgezocht of Lac Sauvin het dorpje was waar ik mijn lunch gekocht heb op die dag, maar nee, dat was een dorp verder, in Montillot, een dorp verder. Daar is dus een kruidenier, even het dorpje in en bij de kerk links. De circustent staat trouwens ook op google maps: https://goo.gl/maps/Aa8RSaD7bNr
    Fijne klim naar Vézelay, morgen.
  3. Angelique van Vucht:
    18 juli 2018
    Vanochtend tijdens onze wandeling van 8,5 km vanuit de Abbey in Seuilly veel aan je gedacht en onze meiden verteld dat jij nog 2000 km in de planning hebt. Ze konden het zich niet voorstellen....8,5 km was al veel te ver voor onze tiener dames😊. 😘
  4. Sandra:
    18 juli 2018
    Hoi Yvonne,wat heerlijk om je avonturen op deze manier te volgen ! Geniet van al t moois wat op je pad komt 😘
  5. Ans den Engelsman:
    18 juli 2018
    Elke avond voor het slapen gaan lees ik nog even jou belevenissen.
    Dat is zo leuk !
    En ik lees niets meer over blaren... dus dat is ook over ( hoop ik) veel succes!!
  6. Wilke:
    Hi Yvonne,
    Geweldig dat je morgen in Vézelay hoopt te komen. Je ziet het al van ver liggen....genieten. Net na Vezelay in Sainte Pére woont een Nederlander hij is klompenmaker.
    Zie hieronder een stukje uit ons reisverslag.
    We liepen naar de camping in Sainte-Père. In dit dorpje zagen we allerlei klompen buiten staan. Wij naar binnen en zowaar een hele klompenmakerij met een Nederlander – Willem. Hij was hier 1 jaar en was door de Fransen benaderd om daar dit beroep als attractie voor te zetten. Hij spreekt ook vloeiend Frans want hij had met zijn ouders vroeger in België gewoond. Hij stond veel op braderieën en jaarmarkten om omzet te genereren. Alle voor mij zo bekende machines stonden bij hem opgesteld in de werkplaats, wat een nostalgie. (ik was vroeger klompenmaker namelijk)
    Sterkte met de heuvel op
  7. Edwin:
    18 juli 2018
    Yvonne, klopt het dat er in ieder reisverslag van jou minstens 1 x het woord 'lekker' in combinatie met het woord 'biertje' voorkomt? ;)
  8. Fons:
    19 juli 2018
    Hoi Yvonne ik lees elke dag , inderdaad s avonds voor het slapen gaan, met plezier, jou reisverslag. Als je het in een boek zou bundelen dan zou ik het boek kopen en het nogmaals met veel plezier lezen. ( en ook nog met trots aan anderen laten lezen of het voorlezen). En voor de dikte van het boek ben ik blij om te horen dat het nog heeeeel ver is naar Santiago!
    Liefs Fons
  9. Sachin:
    So nicely written... Big love 😘
  10. Margoot van Woensel:
    19 juli 2018
    Yvonne, wat kan je mooi schrijven!
    Net begonnen met het lezen van je verslagen! Wat fijn die berichtjes op Facebook! Heel veel succes met Pelgrimeren!
    Liefs Margoor
  11. Merula:
    19 juli 2018
    Ik lees ook steeds graag mee! Je schrijft erg leuk.