Twisteden - Tilburg

25 oktober 2018 - Tilburg, Nederland

Besluiten om naar huis te gaan is één ding. Besluiten om vanuit Twisteden naar huis te gaan een ander.....het kostte wat moeite! Gelukkig moest mijn gastvrouw naar Kevelaer en bood ze me aan om met haar mee te rijden om van daaruit met trein, bus en trein thuis te komen. Ze raadde me aan om vooral in Kevelaer de kapel en kerk te bezoeken en ietwat plichtmatig beloofde ik dat, terwijl ik daar eerlijk gezegd weinig enthousiast over was. Het was per slot nog vroeg en fris en dat nodigde niet uit tot het bekijken van een stad. Eenmaal door haar afgezet stond ik zowat vóór de kerk en bedacht ik me dat ik de dagen weer af zou sluiten met een kaarsje. Dat doe ik normaliter waar ik gestopt ben en dat kon ik nu hier doen. Mijn gastvrouw had geen woord teveel gezegd: een prachtige kerk met een pelgrimskapel én een kaarsenkapel én nog een minikapelletje waar allerlei bijouterieën een soort van geofferd waren. Zoiets als die kaarsenkapel heb ik nog niet eerder gezien, heel bijzonder. Dat bijouteriegebeuren trouwens óók niet, meer iets wat ik ken van bij de boeddhabeelden in kloosters, dat er dan geld en snoep enzo bijgelegd wordt. Hoe dan ook heb ik zoals ik de dagen begin met een kaarsje voor iedereen die ik liefheb en een tweede kaarsje voor een behouden tocht, ze ook nu weer afgesloten met wederom een kaarsje voor mijn geliefden én een voor iedereen die ik tijdens mijn wandeltocht ontmoet heb. Een mooi ritueel vind ik zelf.

Kevelaer is sowieso een prachtig oud stadje met een rijke roomse traditie die, zo leek het althans, nog steeds heel levendig is. Ook qua pelgrimage is het een bijzondere stad omdat het in vroeger tijden een doel was voor pelgrims. Het heeft een mooi historisch centrum met dus die prachtige kerken en kapellen en veel winkels op het gebied van geloof: christelijke kunstboeken, kaarsenwinkels, beelden en kerststallen bijvoorbeeld. Daarnaast was er nog een soort winkels waar mijn begeerte door aangesproken werd: schoenwinkels! Met hele gave schoenen....het was maar goed dat ik niet kon passen! En ik zie een reden om er binnenkort een keer naar terug te gaan 😆

Ik ben dus naar huis gegaan om vannacht weer in mijn eigen bedje te slapen en niet bij iemand via Vrienden op de Fiets of Pelgrims voor pelgrims. Dat vind ik echt de leukste overnachtingen. Omdat je bij gastvrije mensen komt die je welkom heten, iets te drinken voor je hebben en willen weten hoe je dag was, hoe je gelopen hebt, waar je vandaan komt, hoe het is om zo te wandelen, enz. Omdat ik het leuk vind om te zien en horen hoe mensen leven, wonen, met elkaar en met mij omgaan. Omdat het vaak heel verschillende mensen zijn; een gepensioneerde arts die destijds getrouwd is met zijn secretaresse, een huisvrouw die weduwe geworden is, een echtpaar dat zelf diverse camino's gelopen heeft, bij nonnen of broeders in hun leefgemeenschap, enz.  Omdat ik het óók heel erg leuk vind om al die verschillende interieurs te zien, van retestrak via degelijk eiken naar vól met knuffeldieren. Omdat er meestal erg leuke en mooie gesprekken ontstaan die gaan over de diepere dingen van het leven. Omdat het zo'n mooi inkijkje geeft in al die levens die dan even mijn leven raken en ik het hunne......erg leuk vind ik dat!

Ik verheug me er weer op om in het voorjaar mijn tocht te vervolgen én ik heb me voorgenomen om tussendoor regelmatiger 2-daagse tochten te lopen omdat meer training me goed zal doen......wie weet blog ik daar dan ook wel over. In ieder geval weer bedankt voor jullie meelezen en meeleven en tot de volgende keer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sabrine:
    25 oktober 2018
    Dapper besluit !! De weg blijft en ik weet dat jij m snel weer zal bewandelen!
  2. Elisabeth:
    25 oktober 2018
    Heeeeel goed van jou Yvonne. Misschien lig je nu al lekker in je eigen bedje! Enne zeg het nog maar eens "thuis zijn we ook onderweg" Jammer dat je hier niet was maar dat kunnen we nog wel eens in halen toch? Overigens vind je mij ook in VoF en PvoorP. Kevelaer is echt wel leuk ja. Vanuit Nijmegen gaan er nogal eens mensen op Bedevaart. Ik kocht daar meerder keren engeltjes om mee te geven. En er zijn best veel leuke winkels ook. Veel zijn er ook op zondag open. Nu lekker weer even bijkomen voor jou, hoe is het met de blaren? Enne wat ik op mijn 2400km leerde was dat elke dag genoeg heeft aan zichzelf, komt altijd goed en voetje voor voetje. Dus pluk de dag! Hartegroet
  3. Erik:
    25 oktober 2018
    Welkom thuis! Voetjes omhoog en relax!
  4. Elisabeth:
    25 oktober 2018
    Nog even een reactie op "mijn Blarenmethode" die is niet echt eng om zelf te doen, je prikt in een blaar niet in je huid! En het helpt echt goed. Vraag maar aan Henk Slomp die hier als pelgrim overnacht heeft en op zijn camino veel bij zelfzelf en anderen heeft toegepast!
  5. Yvonne:
    25 oktober 2018
    Ha Elisabeth, ik heb mijn blaren ook doorgeprikt en er een draadje doorheen gedaan...alleen met se compwed werkte het niet. Nu weer gedaan en gewone pleisters er op, lijkt goed te gaan. Er zijn zoveel manieren tegen blaren, vrees dat het even uitzoeken is welke manier de beste voor mij is. Heb iig van een buuf net al kamferspiritus gekregen, schijnt goed te zijn om de huid wat harder te maken. En ga ook maar vaker droge sokken aantrekken....ik vind vást wat voor mij goed werkt! En erg bedankt voor je meedenken!
  6. Miranda Kleinbergen:
    Superknap!
    En die slofjes! Hoeveel heb je er meegenomen? (Want je kon vast niet kiezen..😋) 😘
  7. Michele:
    26 oktober 2018
    Hey Yvonne. Die voeten blijven je parten spelen hé. Zoveel blaren gezien op de camino. Ik denk thuis heel veel op blote voeten lopen, zowel binnen als buiten. Dat verhardt je voeten. Bij mij werkte dat prima. Liefs Michele
  8. Simone:
    26 oktober 2018
    Hoi Yvonne, ik weet niet wat voor schoenen je hebt, maar ik ben overgegaan van enkelhoge a/b schoenen naar lichte wandelschoenen/trailrunners en dat werkte perfect. Vrijwel geen blaren meer en lopen heerlijk. Een tip
  9. Elisabeth:
    Hoi Yvonne,
    Ja je moet het gewoon op je eigen wijze doen. Maar ik denk dat kamferspiritus geen goed idee is. Maakt de voetzolen week. Het beste recept voor mij was naar je lijf luisteren en op tijd rusten daarbij schoenen en sokken uit. Bij vertrek zo nodig droge sokken aan. Hoop dat alles weer snel oké is. Fijn weekend en tot...hartegroet